niedziela, 11 marca 2012

Kierunek Podhale, Niski, Bieszczady 11.03

Tak to się stało, że po bardzo krótkiej przerwie nastąpił kolejny wyjazd ponownie we współpracy z A.Felix Felger Wildlife Tours Polska. Tym razem kierunek GÓRY, cel - RYŚ.

Po odebraniu 3ki przyjezdnych z lotniska oraz kierownika wyjazdu z Trzebini wyruszyliśmy w kierunku górskim. Silna grupa pod wezwaniem pragnąca zobaczyć rysia rozpoczęła podróż w kierunku Podhala. Pierwszym krokiem na naszej drodze była wizyta na Stawach Zatorskich. Te przywitały nas kilkoma łabędziami niemymi, ale w większości skute były nadal lodem. Krótka wizyta na żurku po zatorsku, a potem przez Suchą Beskidzką, Zawoję na Orawę... Ogromne zwały śniegu na krowiarkach udowadniały że to jeszcze nie pora na wyprawy w kierunku szczytu Babiej Góry.

Orawa przywitała nas chmurami oraz poziomym opadem śniegu. Nasza nadzieja na obserwacje cietrzewi szybko się rozwiała... Podążaliśmy więc dalej i padła decyzja o krótkiej poglądowej wycieczce objazdowej.
W trakcie wycieczki udało się zobaczyć drewniany kościół w Dębnie (także wnętrze), zbiornik Czorsztyński, osadę czorsztyńską (przeniesione budynki z aktualnie już zalanego terenu), oraz dwa zamki nad zbiornikiem.
Wczesnym popołudniem dotarliśmy do Łapszanki.

Pogoda częściowo się poprawiła i dało się już dostrzeć panujące szczyty Tatr. Pierwszy kontakt ze spiskim śniegiem dostarczył dużo radości i uśmiechu. Miejscami było go na tyle dużo że zapadaliśmy się do pasa.. W trakcie wędrówki udało się odnaleźć tropy rysia, saren, dzików. W trakcie wędrówki napotkaliśmy także świeżo ogryzioną kość z resztkami mięska. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują że ON (ryś) gdzieś tu jest...

Po zmroku wyruszyliśmy na kolację, ale niestety bez żadnych dodatkowych obserwacji. Wieczorną porą prowadziliśmy rozmowy o rysiach i wilkach wspomagane prezentacjami multimedialnymi.